26 Ekim 2016 Çarşamba

Otomobil Alternatörlerinde Ani Yük Kalkmasına (Load Dump ) Karşı Koruma




Yük Düşmesi durumu otomobil alternatörlerinde yükün ani bir şekilde kalkması yani devreden çıkması sonucunda gerilimde meydana gelen ani yükselmedir. İngilizce tabiriyle load dump İfadesi daha çok jeneratörleri ilgilendiren bir durumdur.

Otomobil Alternatörlerinda Ani Yük Kalkması

Normal şartlarda , otomobil alternatörlerinde regülatör devresi, sürekli değişen yük durumlarında alternatör gerilimini, uygun ikaz akımı meydana getirerek kontrol altında ve sabit tutar. Yük (bataryanın kendisi, otomobilin iç ihtiyaçları vs.. ) ani bir şekilde devreden çıkarsa, ikaz devresinin oluşturduğu manyetik alanın çökmesi için belli bir zaman alacaktır. Bu süre içerisinde gerilim ciddi şekilde yükselecektir. Bunun sebebi, alternatör/jeneratör akımının yük akımı kadar hızlı azalamamasıdır. 

Örnek olarak otomobillerde batarya boş veya boşa yakın bir durumda ise, ilk anda çok yüksek bir akım çekileceğinden, tam bu sırada batarya kablosunun kopması veya bataryanın devreden çıkartılması sonucunda alternatör üzerinde tehlikeli ve tahrip edici bir gerilim oluşacaktır. 

Bu yüksek gerilim otomobildeki elektronik donanımı tahrip edebileceğinden, bu durumu engellemek için zener diyot kullanılması gerekecektir. Bu yüzden otomobillerdeki alternatör (alternatif akım jeneratörü) üzerindeki ana diyotlar zener diyot olarak seçilir. 

Kaynak : Wiki.de 



Hiç yorum yok: